West Coast, Wanaka, Queenstown & Fiordland - Reisverslag uit Te Anau, Nieuw Zeeland van Jarith & Maureen - WaarBenJij.nu West Coast, Wanaka, Queenstown & Fiordland - Reisverslag uit Te Anau, Nieuw Zeeland van Jarith & Maureen - WaarBenJij.nu

West Coast, Wanaka, Queenstown & Fiordland

Door: M

Blijf op de hoogte en volg Jarith & Maureen

23 Oktober 2015 | Nieuw Zeeland, Te Anau

Zaterdag 17 oktober 2015
We hadden vandaag een lange rit voor de boeg dus we moesten op tijd vertrekken. Eerst Westport op de tomtom aanhouden, wat betekende een rit door het binnenland.
Tijdens het rijden kom je alle dorpjes tegen die ook op de kaart staan, je rijdt er letterlijk doorheen. Alle wegen gaan namelijk door de dorpjes heen en dan heb je de tijd om om je heen te kijken want als je een dorp binnenrijdt moet je je snelheid aanpassen naar 50 km/u. Soms zie je prachtige huizen, soms zie je vervallen huisjes die nodig toe zijn aan een likje verf. Soms zijn het 10 huisjes, soms 100.
Vandaag hoorde ik Jarith van verbazing kreten uitslaan. De wolken hingen laag en dat gaf een prachtig gezicht zo tegen de bergen. Zoals voorspelt was kregen we vaak een bui. Dat hinderde niets aangezien we voornamelijk in de auto zaten. Af en toe even de snelheid minderen of stoppen op de (snel)weg om foto's te maken van het landschap en de 'one lane bridges' ;).
Voordat de snelweg afsloeg naar Westport hielden we Punakaiki aan. We kwamen nu aan de westkust van het eiland. Een hele andere kust en wat een ruige zee!! In Punakaiki gestopt om de pancake rocks te bewonderen. Eerst een parapluutje gekocht want het regende.. Daarna de mooie wandeling gemaakt en gekeken naar de aparte rotsen en de 'blowholes'. Het was zeker de moeite waard om hier langs te rijden en dit te bewonderen.
We zijn vervolgens richting Franz Josef Glacier gereden want we hadden besloten daar te overnachten. Net na Lake Mahinapua zijn we nog even gestopt bij de West Coast Treetops Walkway, waar je vanaf een toren het landschap, de besneeuwde bergen, het meer en de Tasmaanse zee zou kunnen bewonderen. Helaas was dit zicht niet zo ver vanwege de laaghangende wolken. Het was ook al later op de middag dus reden we door naar Franz Josef. Ook hier konden we terecht bij een Holiday Top 10 camping waar we weer voor een kamertje kozen ipv te slapen in Skynet.. In het dorpje hebben we getankt, wat boodschapjes gedaan en gedineerd. Overigens was alles wel een stuk duurder hier, de benzine en de boodschappen! Het eten was heerlijk.

De volgende ochtend was de heli hike die we wilden doen in Fox Glacier, het plaatsje 21 km verderop, gecancelled. We konden het 3 uur later nog eens proberen. We hebben uitgecheckt en zijn naar een Wildlife Center gereden om daar DE kiwi te zien (we zijn ervan overtuigd dat we die gisteren ook hebben gezien op onze weg naar Franz Josef!!). Vervolgens zijn we naar Fox Glacier doorgereden om te kijken of de heli hike door zou gaan, helaas was die voor 12u ook gecancelled. Dan zou er vandaag nog 1 kans zijn, ook dat zouden we dan proberen. We hadden hier immers 2 nachten voor uitgetrokken. In die 3 uurtjes zijn we naar Lake Matheson gereden om daar een wandeling om het meer te maken. Dit meer staat bekend om zijn spiegelgladde water. Helaas was het weer er vandaag niet naar dat we dit ook te zien kregen. Terug gereden naar Fox Glacier Guiding en na even wachten kregen we nogmaals te horen dat de heli hike was gecancelled vanwege het weer (te laag hangende wolken en te veel wind). We zouden hier de nacht blijven en dus was morgenochtend onze laatste hoop ("fingers crossed" zoals de medewerkers van Fox Glacier Guiding het telkens zeiden)....
De dag was niet voorbij, we zijn ook hier naar de Holiday Top 10 camping gegaan (we hebben nu een membership ;)). Daarna wilden we nog graag het pad bewandelen naar de glacier die je tot ongeveer 200 meter ervoor kan zien. Het pad naar Fox Glacier was helaas afgesloten vanwege het weer maar die naar Franz Josef Glacier was wel open. We zijn teruggereden naar Franz Josef en hebben deze wandeling gemaakt. Wat een indrukwekkend verschijnsel als je daar op af loopt! Af en toe moesten we de paraplu tevoorschijn toveren. Ik merkte ook dat mijn jas niet helemaal waterdicht was bij de naden...fijn! Jammer genoeg hingen de wolken nog steeds behoorlijk laag waardoor je het ijs op de foto's niet goed kan zien. We zijn wel enorm blij dat we dit van dichtbij hebben mogen meemaken! Nu hopen dat de heli hike morgen doorgaat...fingers crossed ;)!!!

's Ochtends deden we de gordijnen open en we zagen een blauwe hemel met enkele witte wolken. Richting de glacier hingen wel wat grijze wolken. Snel aankleden alvast voor de heli hike, uitchecken en op naar Fox Glacier Guiding om af te wachten.. Om kwart voor 9 kwam het antwoord... Het ging door!!! Wij blij, maar ik werd een beetje nerveus. Het zou de eerste keer zijn in een helikopter! We kregen waterdichte jassen en broeken en gingen met een bus naar de plek waar we zouden opstijgen. Daar kregen we ook sokken en andere schoenen om aan te trekken. Met 14 andere mensen werden we in 4 groepen verdeeld. Wij behoorden tot de laatste, groep 4, wat betekende dat we ook als laatste met de heli gingen. De eerste 2 groepen werden op de gletsjer gedropt en daarna mochten wij mee. De vlucht duurde 5 minuutjes en ik mocht voorin zitten. Spannend!!! Maar het was echt heel gaaf! Om nu zo boven de gletsjer te vliegen en het van een andere kant te zien was spectaculair, maar wat nog gaver was was de tocht op de gletsjer!! Onze gids, Ross, leidde ons op de gletsjer. We hadden super mooi weer, een paar wolken en veel zon! Vier lagen kleren was echt te warm, dus op een gegeven moment hebben we een laag uit gedaan :). De foto's moeten jullie echt zien, ik kan ze helaas nu niet uploaden hier, dus die komen na de vakantie. We zijn heel blij dat we dit hebben mogen meemaken, een unieke ervaring!
Na ongeveer 2,5 uur op de gletsjer te hebben gewandeld was het tijd om terug te vliegen. We hebben geluncht bij het cafe en hebben ons snel even omgekleed aangezien we enorm hadden lopen zweten op de gletsjer. Toen was het tijd om Fox Glacier gedag te zeggen en verder te reizen naar Wanaka.
De reis naar Wanaka was één van de mooiste ritten die we tot nu toe hebben gemaakt. Zoveel watervallen vanuit de bergen, de riviertjes, de besneeuwde bergtoppen en de meren Lake Wanaka en Lake Hawea. Wat een uitzichten! We wilden zo vaak stoppen om foto's te maken maar dat ging gewoon niet. Wel hebben we enorm veel foto's vanuit de auto gemaakt. Overal waar we keken was het mooi. Eén keer hebben we een korte wandeling gemaakt naar een rivier en een waterval. Lake Wanaka was ook prachtig om te zien. We reden precies naast dit meer en konden er geen genoeg van krijgen. Nu zijn we angekomen in het dorpje Wanaka wat aan het meer ligt. We staan weer op een Top 10 Holiday Park, net buiten het dorp. We hebben wel in het dorp gegeten en morgenochtend is Jarith van plan om te skydiven..

Mij werd verteld dat ik niet mee mocht om te kijken bij het skydiven, maar toen ik Jarith wilde uitzwaaien zei de vrouw die hem op kwam halen dat ik ook mee mocht als ik wilde. Maar natuurlijk! Snel mijn tas gepakt en in m'n pyjama (joggingbroek) en onopgemaakt (!) mee naar het skydiven. Ik was een klein beetje nerveus maar toen de eerste groep veilig was geland kon ik ietwat rustiger uitkijken naar Jarith zijn skydive. In een kleine vliegtuig met nog een paar anderen stegen ze op. Ik kon het vliegtuigje goed volgen want het was mooi weer! Vanaf 15000 ft is Jarith eruit gesprongen, als laatste. Hij vond het heel gaaf!! En gelukkig dus veilig geland ;). We werden weer bij het park afgezet en moesten snel inpakken en wegwezen. In Wanaka dorp nog wat boodschappen gedaan en geluncht aan het meer bij alle eenden en chinezen. Heel gezellig! Vervolgens hebben we wederom een prachtige route naar Queenstown gereden. De zon scheen waardoor ik heerlijk in slaap dommelde in de auto. Jarith maakte me af en toe wakker want hij vond de omgeving zo mooi dat ik overal foto's van moest maken. Natuurlijk zijn we een paar keer gestopt om van het uitzicht te genieten.
In Queenstown hebben we een kamer voor 2 nachten gehuurd bij Creekside Holiday Park. Nadat we onze spullen hadden uitgeladen zijn we naar de Gondola gelopen. Deze bracht ons naar boven, weet ik wat hoeveel meters. Het uitzicht op Queenstown en Lake Wakatipu was super mooi! Vanaf het hoogste punt zijn we een stuk naar beneden gaan rodelen. Dat was zo grappig!! We mochten 2 routes rodelen en als een stel kleine kinderen hebben we ervan genoten. Daarna weer naar beneden met de Gondola. Het was etenstijd en we hadden aardig trek gekregen. Van de Nederlands dame bij de receptie van het park hadden we als advies restaurant Flame doorgekregen. Wij er naartoe. Niet gereserveerd maar ze hadden nog plek aan de bar. Prima, dan eten we aan de bar en niet voor niks want het eten was erg lekker. Bij Mövenpick daarna nog een ijsje gehaald. Er waren zoveel leuke winkeltjes hier en ook nog open op zo'n laat tijdstip (dat was voor het eerst) maar met ons ijsje mochten we helaas nergens naar binnen. Na het ijsje toch nog even paar winkels gezien en daarna snel terug naar het park om te slapen.

De volgende ochtend op tijd op pad want we gingen naar Kawarau bridge, de bungee jump plek van Jarith!! Ik mocht mee als 'spectator'. Als 2e van de dag is Jarith van 43 meter hoogte naar beneden gesprongen. Helemaal fantastisch natuurlijk! Een supermooie plek om dit te doen. Er zijn ook hogere sprongen, zoals de Nevis (134 meter), maar dat wilde Jarith in eerste instantie niet. Na de Kawarau bridge dacht hij daar wel anders over.. Ehhhmm.. Je kon ook een 2e sprong maken voor minder geld maar dat heeft hij ook niet gedaan, alhoewel hij dat wel wilde. Ik ben niet gegaan, bangerd, maar toen ik dit zag dacht ik wel eventjes dat had ik nog wel gedurfd :p!
Terug in Queenstown zijn we meteen naar Fergsburger gegaan die bekend staat om zijn burgers. Er stond een lange rij maar het was het wachten wel waard. Daarna hebben we door het centrum gewandeld, wat winkels gezien, en hebben een stukje door de Rose Garden gelopen. Op dat moment kwam er een stevige wind en begon het te regenen. We zijn ergens aan het meer koffie en thee gaan drinken en zijn toen naar het park terug gelopen om een was te draaien. Morgen rijden we verder naar Te Anau van waaruit we de cruises door Milford Sound en Doubtful Sound willen gaan maken. Die hebben we vanavond ook maar meteen geboekt. Dat betekent dat we morgen om half 10 in de ochtend in Te Anau moeten zijn voor de 1e cruise door Milford Sound.

Voor 7 uur in de ochtend zaten we in de auto. Ik reed, Jarith wilde nog even dutten onderweg. Een paar minuten na 9 uur kwamen we aan Te Anau. We hebben onze lunch klaargemaakt in de auto en zijn naar het informatiecentrum gelopen waar we met de bus richting Milford Sound vertrokken. We zijn onderweg een paar keer gestopt om foto's te maken van de prachtige omgeving, de mirror lakes en de wilde papegaaien. Om half 1 kwamen we aan in Milford Sound vanwaar ons 2 uur durende cruise vertrok. De cruise door fjord Milford Sound was erg mooi. Heel veel watervallen, pinguins en we hebben zelfs een walvis gespot!
Bij terugkomst zijn we wederom naar de Top 10 camping gereden in Te Anau. Hier blijven we 2 nachten. Morgen staat de cruise door Doubtful Sound op de planning!

De groep naar Doubtful Sound was een stuk kleiner dan de dag ervoor naar Milford Sound. We werden met de bus afgezet bij Manapouri waar we met een boot naar West Arm voeren, ongeveer 50 minuten. Vanuit West Arm werden we met een bus naar Deep Cove gebracht om van daaruit de cruise door Doubtful Sound te maken. Doordat het 2 van de 3 dagen regent in dit gebied worden de cruises ook vaak gecancelled. De route van West Arm naar Deep Cove kan soms de hoeveelheid regenwater niet aan waardoor de weg niet meer begaanbaar is. Gelukkig voor ons konden we er vandaag wel langs, ondanks dat het zo nu en dan regende. Een mooie route btw! Veel watervallen en een mooi uitzicht op de fjord. De cruise duurde 3 uur en we hebben genoten van dit gebied. We hebben pinguins gespot en onder een waterval gestaan om drinkwater op te vangen (wij niet, maar wel een paar andere gekke toeristen :p). Daarna was het dezelfde route weer terug en kwamen we rond 18u weer aan in Te Anau. We zijn meteen gaan eten in de local bar. Morgen rijden we verder via Invercargill naar Dunedin.

• 23 Oktober 2015 - 13:45

Lia:

Dit klinkt allemaal verschrikkelijk indrukwekkend. Ik lees iedere keer mee op internet en jullie papieren, maar als je zo de ervaring leest, komt het meer aan.

• 23 Oktober 2015 - 14:09

Martine:

Volgende keer gewoon DOEN! jump naar beneden...dan heb je 't gedaan en kan je zeggen van eens en nooit meer... ;-)
    Enjoy cousie!

• 23 Oktober 2015 - 20:18

Kathinka:

Zo Jarith, jij durft!! Dood eng, maar ook wel weer heel gaaf allemaal om te doen!
    Wat zien en beleven jullie veel. Geweldig! We genieten mee door jullie foto's en verhalen!

• 24 Oktober 2015 - 19:13

Bruno:

Alleen aan de verhalen te lezen kan ik mij voorstellen hoe mooi het moet zijn. Jullie zullen geweldige mooie fotos hebben gemaakt. En Jarith, wat een held ! Trouwens ik hoop nu dat NZL wereldkampioen rugby wordt. Nog veel plezier de laatste week !

• 27 Oktober 2015 - 19:51

Emilija:

Zo, wat gaaf zeg! Zo veel avonturen....zo veel prachtige momenten samen. Wij zijn jaloers! Serieus! Een helikoptervlucht? Naar beneden jumpen! Wooow stoer!
    Veel plezier nog :x

• 27 Oktober 2015 - 19:51

Diel:

Super leuk om te lezen! Benieuwd naar de foto's!
    (Maar stiekem ook weer blij als je weer thuis ben. Mis je wel hoor buuf ;) hihi!
    Geniet nog lekker van jullie vakantie!

Xxx